Het schrijven van een email, brief of app-bericht (aan een collega) gaat beter en sneller als je de juiste taalvaardigheden onder de knie hebt. Met de campagne ‘Doe meer met Taal’ wil de Rijksoverheid mensen aanmoedigen hun basisvaardigheden te verbeteren, zowel in het dagelijks leven als op het werk. Ook werkgevers worden aangespoord om mee te doen, want ook zij ervaren voordelen van verbeterde basisvaardigheden onder werknemers. Kijk op www.doemeermettaal.nl.
Alledaagse situaties
De campagne richt zich op mensen met Nederlands als moedertaal, in de leeftijd van 20 tot en met 49 jaar. De persoonlijke leerwens staat centraal. Zo zijn in de campagne alledaagse situaties te zien, waarin betere basisvaardigheden goed van pas komen. De onderwerpen die in deze campagne aan bod komen zijn bijvoorbeeld ‘online’, ‘gezin’ en ‘gezondheid’.
Maar ook het thema ‘werk’ doet mee. Op de campagnewebsite zijn bijvoorbeeld tips te vinden hoe je beter kan worden in het schrijven van teksten, zoals een appje of een email aan je werkgever of collega’s. Ook staan er tips over het schrijven van een goede sollicitatiebrief. Ook kunnen mensen op de campagnewebsite gratis online oefenen of informatie vinden over fysiek cursusaanbod bij hen in de buurt. Kijk op www.doemeermettaal.nl.
Campagnematerialen ‘Doe meer met Taal’
Voor alle campagnethema’s zijn online toolkits met kant-en-klare campagnematerialen beschikbaar. De content is (voor niet-commerciële doeleinden) kosteloos en rechtenvrij te gebruiken t/m 31 december 2024. De overheid roept werkgevers op om hun werknemers op de campagne te wijzen. “Doe ook mee, want samen kunnen we nog meer impact maken en meer mensen bereiken!”
Nieuwe subsidieronde ‘Tel mee met Taal’
Via Tel mee met Taal, waar de campagne Doe meer met Taal een toolkit van is, is er jaarlijks subsidie beschikbaar voor activiteiten gericht op het voorkomen en verminderen van laaggeletterdheid onder werknemers. Op 1 januari 2024 opent er weer een nieuwe aanvraagronde.