Ondernemen in uitdagende tijden

Hoe Rob Adriaanse van Humphrey’s het tij keerde

Met 8 restaurants, 60 vaste medewerkers en circa 285 flexwerkers heeft Rob Adriaanse een flinke onderneming draaiende weten te houden. Achter deze cijfers schuilt een verhaal van veerkracht, innovatie en de kracht van een sterk team. Na de uitdagende coronajaren waarin hij meerdere filialen moest sluiten en afscheid nam van veel medewerkers, vond hij een manier om niet alleen te overleven – maar ook te vernieuwen.

De coronajaren als resetmoment
“Achteraf gezien was ik tijdens de coronacrisis liever twee jaar helemaal dicht geweest,” zegt Rob. “Het continu schakelen tussen sluiting en heropening putte ons uit. Maar uiteindelijk was het ook een kans om opnieuw te beginnen.” Hij besloot een grootse verandering door te voeren: een centrale keuken in Bemmel van waaruit nu alle 8 restaurants worden beleverd. “Dit heeft enorm veel tijdwinst opgeleverd en onze koks hebben nu werkbare uren van 14.00 tot 22.00 uur, met één weekend per maand vrij. Dit zorgt voor een goede werk-privébalans en dat merk je in de sfeer.”

Sterk team, stabiel bedrijf
Humphreys draait op het sterke team van bedieningsmedewerkers en koks, waarvan sommigen al 25 jaar trouw in dienst zijn. “We zijn net een familiebedrijf,” vertelt Rob. “Ons team is betrokken en sociaal; als iemand zich afmeldt, valt een collega in. Die saamhorigheid zorgt ervoor dat we er altijd staan.”

Samenwerken met het WerkgeversServicepunt: een onmisbare schakel
Bij het runnen van een groot bedrijf komen natuurlijk ook uitdagingen op personeelsgebied kijken. Hierin speelt het WerkgeversServicepunt (WSP) van UWV, vertegenwoordigd door Anne Pet, een belangrijke rol. “Anne en het WSP zijn van waarde voor ons bedrijf,” vertelt Rob. “Of het nu gaat om wet- en regelgeving, ziekteverzuim of arbeidscontracten, hun advies is altijd spot-on. Ze helpen ons door het woud van regels heen, waardoor we sneller de juiste keuzes kunnen maken. Dit bespaart ons niet alleen tijd, maar voorkomt ook problemen. Veel werkgevers weten volgens mij niet van de waardevolle diensten die WSP biedt, en dat is zonde.”

Anne Pet benadrukt: “Wij staan klaar voor ondernemers zoals Rob. Van vragen over de Wet Poortwachter tot het vinden van oplossingen voor uitval of contractkwesties, we bieden laagdrempelige en praktische ondersteuning. En doordat we goed verbonden zijn in de regio, kunnen we ondernemers ook aan elkaar koppelen als er kansen liggen.”

Personeelsuitdagingen en oplossingen
Personeel vinden in de horeca blijft een uitdaging, erkent Rob. Hij werkt daarom samen met uitzendbureaus en heeft internationale koks uit Polen, Hongarije, Spanje en Griekenland in dienst. “Zij brengen vakmanschap en energie in de keuken. En dankzij Engelstalige communicatie werkt het team prima samen.”

Ook de ontwikkeling van eigen personeel krijgt volop aandacht. “Onze studenten in de keuken hebben we opgeleid tot volwaardige koks. Opleiden en investeren in je mensen is het beste wat je kunt doen,” zegt Rob trots.

Adviezen van een doorgewinterde ondernemer
Rob deelt graag zijn lessen: “Zorg dat je goed voorbereid bent, zowel qua personeel als organisatie. Besteed taken uit waar nodig en bouw aan een sterk netwerk. En vergeet niet om een positieve sfeer in je team te creëren, want dat is de basis van alles.”

Blik op de toekomst
Ondanks de uitdagingen kijkt Rob positief naar de toekomst. “Ondernemen blijft leuk, het geeft je vrijheid en voldoening. Met de steun van een geweldig team en partners zoals het WSP, kan ik nog wel even doorgaan. Misschien tot mijn 75e! Het leven is nu in balans. Ik geniet nog steeds van het ondernemerschap, ook al vraagt het altijd je aandacht. Maar zolang de sfeer goed is en we blijven innoveren, zie ik mezelf dit nog wel een tijdje doen. Ondernemen is uiteindelijk ook gewoon heel leuk.”

Anne Pet sluit af: “Wij kunnen de wetgeving niet veranderen, maar we kunnen ondernemers zoals Rob wel ondersteunen in het vinden van de beste oplossingen. Samen maken we ondernemen weer een stukje leuker.”